Jak koupit ojeté auto a neprohloupit:
Předem upozorňuji, jedná se o mou vlastní zkušenost a tudíž nečekejte žádné světoborné názory. Ale dozvíte se zde spoustu rad, které naše družstvo při návštěvě jednoho nejmenovaného bazaru (původně jsem ho zde chtěl uvést pro "lživou reklamu", ale nakonec se vymanil čertovi z lopaty přívětivým a "zakaždoucenuautoprodávajícím" personálem), takže pokud v tomto článku někdo pozná nějaký bazar, či se on samotný pozná (nebo si to bude myslet), je to jen jeho věc, já jsem nic neřekl (já muzikant). Asi to znáte, máte skvělou práci (o něco lepší než ostatní) a chcete si koupit nové auto. Nějaké, kterým byste oslnili přítelkyni, otce nebo své přátele (dosaďte si dle libosti). Optáte se, co by asi tak mohlo být nejlepší. Zkoušíte se dívat na Internet. Docela se Vám zalíbí auta na dieslový pohon, do 1.9 (kvůli levnému pojištění), automatem, elektronikou a dalšími vymoženostmi (samozřejmě karoserie sedan). Ve Vašem bazaru, který jste si vybrali, taková auta mají. Dokonce tak za 150 tisíc (někdy se tam najde opravdu skvost, který toto všechno splňuje, je starý 5 let a stojí jen 100 tisíc Kč). Na Internetu tam mají spoustu obrázků a informací. A dokonce jsou i hezké podmínky, 0% navýšení v leasingu, dárky (CD, páka na volant, rádio s CD), akontace na česká auta 0% a na zahraniční od 5% (bráno dle ceny, do 200 tisíc je myslím těch 5%, alespoň podle WWW). Protože tam sice pár aut bylo, ale ne přesně pro mě, poslal jsem žádost s požadavky. Druhý den jsem se dočkal odpovědi. Paní v telefonu byla tak udivená přesně vyplněným dotazníkem, že nechtěla věřit tomu, že ho neprodávám, ale sháním. Tak jsme se domluvili na přesnějších podmínkách a rozloučili se. Čekal jsem, že jestli se něco objeví, bude to tak za měsíc. Mezitím nám volal kolega, který si myslel, že přijedeme hned druhý den o víkendu. Tak jsme ho vyvedli z omylu a zeptali se na podmínky. Potvrdil nám slova na Internetu. Moc lákavé, ale věřili jsme tomu. Málem jsme na to už zapomněli, ale co se nestalo. Jeden den mi do práce volala zase nějaká ta zprostředkovatelka, že prý má pro mne auto (130 tisíc, rok výroby 1996, motor 1.5 benzín, el.okna a zrcátka, airbag a zahraniční značka). Že prý to na mě čeká v Praze a když si to odvezu ještě dnes, mohu dostat slevu až 10 tisíc. No co by ne. Tak jsem začal shánět druhého řidiče, techniky na posouzení stavu (resp. kamarády) a potvrzení o výši příjmů. Mezitím mi ještě asi 3x volali různí agenti v tomto bazaru ve snaze koupit moje staré auto, což jsem odmítl. V 15:30 se vyjelo z Vamberka a v 18:15 (nejelo se po dálnici) jsme byli v Praze. Bazar jsme našli, to ano. Výběr aut také nebyl špatný, ale nikdo na nás nečekal. Až v tu ránu se k nám přihnal nějaký prodejce a zeptal se nás, co bychom si asi tak představovali. Když jsme mu řekli o té paní a tom autě, přesměroval nás k Feliciím střední kvality (okolo 100 tisíc). Chtěli jsme ale zjistit, kde je tedy ten náš bourák, tak jsme to zkusili u telefonických rezervací. Tam očividně už nikoho nezajímalo, kdo je ta paní, co nám volala a zase jsme skončili u Felicií. Ale tentokrát i dost dobrých. No budiž, když nic jiného, tak ty Felicie. Ale prodejce nás uzemnil. Na Česká auta je akontace alespoň 10%! Prý všechny ty procenta na autech a na Internetu jsou špatně napsaná. No nic, to jsme dohromady ještě dali, tak jsme si nechali najít nějakou tu Combi v úplně perfektním stavu, po prvním majiteli, se servisní knížkou, 45 tisíci a vůbec. Jen jaksi bez výbavy (ale od Felicie jsem nic nečekal). Motor 1.3 MPi, rok 1996. Cena 135 tisíc. No co, měsíční splátky prý od 2200 Kč měsíčně. Jeli jsme ji projet, což o to, bylo to výborné auto. Tak jsme se pro něj rozhodli. Pak přišla rána. Když nám prodavačka spočítala, že nás s akontací 15 tisíc přijdou splátky na 5200 Kč měsíčně, dostali jsme šok. Takže, 0% navýšení dává v celkovém výsledku asi 200 tisíc (i s akontací) namísto 135 tisíc. Splátka je totiž pouze na 3 roky. Sice se to snažila všemožně snížit, ale pod 5 tisíc se to nedostalo. To tedy ne! Tak nám našla nějaká jiná auta. Od roku výroby 1997 je prý splátka 4 roky. Tak fajn. Prodejce nám našel už obyčejnou Felicii, za to s Airbagy a CD přehrávačem. Její cena 115 tisíc. To už by snad mohlo být zajímavější. Byla ale uvnitř dost špinavá a u zadních dveří už měla začínající malý rez. Také několik kosmetických vad v interiéru by se našlo (zaražená mřížka ventilace, nedoklapující sluneční clonka). Ale nefungovala baterie a byla téměř prázdná nádrž (oproti té předchozí - skoro plná). Motor stejný, jako před tím. Jízdní vlastnosti měla slušné (no co, Felicie). Hlavně aby nežrala více jak 6 litrů! Šli jsme opět počítat. Další šok. Akontace 13 tisíc (i kdyby jsme měli více, na konečné ceně vozu by to moc nezměnilo) včetně smlouvy a měsíčně 4100 Kč na 48 měsíců! Takže tento vrak stál o 10 tisíc více (spočítejte si to), než ta Combi předtím. Matka nasadila drsný výraz (aby to usmlouvala). Když vyjmenovala všechno, co tam je v háji, přišel manažer. Dostali jsme slevu na auto, snížil nám splátky a zrušil havarijní pojištění (zákonné stačí), tj. o 800 Kč měsíčně méně (cena vozu s tímto je 170 tisíc - rozdíl 40 000,- Kč). I to ale bylo moc. Přesto, 3.300 Kč se dají ustát. Navíc se do auta dala nová baterie (jejich). A teď to přijde. Vše se šlo vyřizovat a my jsme šli rozmlouvat. Po delší době, kdy jsme debatovali nad cenami ostatních bazarů, nad kvalitami těchto dvou Felicií, nárůstu ceny, zahraničních autech, levných dílech, výhledy do budoucna, či možnostmi na nový vůz (resp. žádné), jsme se rozhodli od smlouvy ustoupit. Prodavač nasadil udivený výraz. Prý to už nebude takový sranda. Každopádně nás pak odvedli dolů, kde přišla ochranka (člověk si už myslel, že ho jdou vraždit). A začali vymýšlet všelijaké fígle. Nakonec jsme se tedy rozhodli se na to auto ještě podívat ze spodu. Tam bylo velmi dobré. K autu jsme alespoň dostali jako kompenzaci náhradní kola a plnou nádrž (s tou jejich bysme nevyjeli ani z areálu). Budiž. Tak jsme to podepsali. K tomu samozřejmě ty dárky. Nevím, jestli už bylo po akci, ale místo slíbeného CD přehrávače navíc (jak nám sliboval i prodavač) jsme dostali jen MC rádio, pak tu páku na volant a možná ještě něco (neměl jsem na to čas koukat). Vyřízení žádosti do hodiny. To je fakt. Odjížděli jsme tam odtud v zavírací dobu, tj. okolo 22:00. Naučil jsem se s ní jezdit docela dobře, už v Praze jsem ji ovládal (až na rozjezdy z nuly - moc živý pedál plynu, ale jen na jedničku). Motor byl docela tichý (jednu obec jsem projel namísto čtyřky na trojku a všiml jsem si toho, až když jsem z ní vyjížděl - bylo mi divné, že to tak rychle akceleruje). A vůbec fungovalo to bezchybně.
Původně jsem toto auto chtěl zrecenzovat zvlášť, ale dám to do této recenze, neboť to s tím souvisí (co bych povídal o Felicii: bílá barva, posilovač brzd, hezká karoserie, naklápění světel, airbagy, bez předních mlhovek, bez středního ostrůvku - budu muset dokoupit, bez zadních clonek (lapačů nečistot), tím myslím proti stříkání bahna od kol, zrcátko do tmy, jinak více méně to samé, co ve Škoda 125L - tady alespoň nezapadnete do sedadel). Co se týče těch vad, Martin (kamarád automechanik) mi slíbil, že se to opraví. Tímto bych mu chtěl velmi poděkovat (stejně jako Oldovi, který odřídil Š125L zpět - málem jsem mu ani nestačil, což je divné, protože když jedu já 80 km/h, tak se matka bojí, ale když Olda hnal - nehledě na jeho tvrzení, že tam více jako 90km/h neměl - asi 120 km/h, tak to jí nevadilo, stejně jako zvýšená spotřeba škodovky - mimochodem, nádrž nám dali asi tak 4/5 a do Vamberka to kleslo těsně nad 1/2). No budiž, s žádným ze svých dvou aut jsem při pořízení nebyl spokojen (nejdříve jsem chtěl Favorita, dostal jsem sto dvacíku, teď něco jako BMW - nepřeháním, je to v cenové relaci jako Felicie, ale má velkou akontaci a krátké období splátek - těch inzerovaných 6 let má asi jen SuperB, tj. akontace 127 tisíc a pak měsíčně 16 tisíc, a je jen Váš :-) - a navíc, Felicie má levné náhradní díly, třeba už 6x levnější než Octavie - to není z mojí hlavy). No jo, tak mám Felicii. Kamarád mi ji přes noc a další den prohlédl. No, a když jsem si to auto druhý den vyzvedával u kamaráda, který mi ho zkontroloval, tak jsme doma zjistili pár nemilých věcí. Ačkoliv, když jsme se do auta dívali v Praze, tak tam byla rezerva, a navíc byla uvedena i v předávacím protokolu, v autě doma jsme ji už nenašli (tedy doufám, že mi ji nevzal kamarád, ale to snad ne). Taktéž lékárnička a hever, v protokolu ano, v reálu ne. No, to nám to pěkně začíná. A to ještě není všechno. Další den ráno, když jsem chtěl vyjet, mi to nestartovalo. Sice to chytlo hned, ale neudrželo to otáčky a navíc to při "chcípání" strašně házelo autem a řadící pákou. Asi napopáté se motor chytnul a běžel, ale nesměl jste šlapat na plyn, jinak zase zhasl. Ovšem, když už byl zahřátý (třeba i po jízdě), startovalo to bezvadně. Ale po osmi hodinách stání opět stejný problém. Kamarád, známí od matky z práce (autodoprava) a vůbec všichni jsme přemýšleli, čím by to mohlo být. Malá komprese, vstřikováno málo paliva, ucpaný filtr nebo že by špatný teploměr (počítač si prostě myslí, že je dost vedro a tak neobohacuje směs). Nejprve jsme zkusili svíčky, namísto tříbodových jsme tam dali čtyřbodové. Ty stály 500 Kč. Ovšem nepomohli, ale co. Nechali jsme je tam. Pak jsme zajeli do jednoho autorizovaného servisu v Kostelci. Tam nám slíbili, že se na to "přes noc" podívají. Čekali jsme, že to bude stát tak max. 500 až 1000 Kč, dcera majitele nám slíbila zavolat, kdyby to byla nějaká velká oprava. Druhý den nevolala, tak jsme pro auto jeli. Ovšem ta cena, to jsme málem padli. Dva tisíce i s DPH. A proč? Práce byla sice jen 200 Kč, ale prý máme špatné svíčky (jedeme na dva válce, tak je všechny vyměnil a dal si tam své - mimochodem, stály tisíc Kč - a pak ještě vyměnil dva kontakty svíček - podle mě jediný problém v tomto místě). Ale co se svíčkami? Zkusili jsme je vrátit do prodejny, kde jsem je koupil (stejné město, od náměstí stejný směr). Tam sice nejprve proběhl dost vášnivý rozhovor, prodavač odmítl vydat peníze za něco, co funguje. Nakonec byl tedy ochoten to alespoň vyměnit. Tak jsem si vzal olej a filtr (stejně jsem ho chtěl měnit). Aby prodavači nevznikla nějaká škoda, svíčky jsem poctivě chemicky vyčistil a opět zabalil. Bylo na nich najeto asi tak 6 km, víc ne. Žádné opotřebení tedy nevzniklo. Rád bych tímto této firmě poděkoval, že její prodavač byl ochoten vzít své zboží zpět i bez účtenky (totéž jsem udělal kdysi v elektro s totálně spáleným trafem, kde mi za něj dali bez řečí nové - tomu říkám servis). Prodavač mi ještě řekl, který že moula mi tvrdil, že jsou ty svíčky do Felicie nevhodné. Když jsem mu to řekl, hned mu svitlo. "No jo, to je ten, který Vám to tvrdí, aby si tam mohl dát svoje." Tak, poučení pro příště (stejně, kdyby nás chtěl někdo jako kontrolory, jestli nějaká firma nešidí nebo nepodvádí, hned se hlásíme, u nás se o to pokusí každý). Ale oprava byla dost drahá. Protože nás na to bazar neupozornil, a podle mě se to nedalo zjistit při koupi, bereme to jako skrytou vadu a požádali jsme tedy bazar o proplacení opravy (bylo to nakonec teplotní čidlo). Teď ještě uvidíme, jak se zachová... Asi, když budu chtít auto dle svých představ, budu si muset koupit nové. No, uvidíme, jak teď s tím autem dopadnu. Co nám ale dost vadí, je zvolená pojišťovna pro povinné ručení. Je totiž dost drahá. Proto, pokud to půjde, co nejdříve přestoupíme k jiné, ta je totiž o 50 % levnější (protože prostě nezdražila, i když měla možnost a ostatní ji teď obviňují, že má monopol, kartelovou dohodu, že může za povodně v Praze a jiné. K čertu s tím, hlavně, že je levná a tudíž se budu mermomocí snažit dostat k ní - zde ale raději žádná jména vyslovovat nebudu). No, nedá se říci, že bych byl na bazar naštvaný, takové ceny jsou všude a když nemá člověk peníze a navíc má asi (určitě) dost přehnané představy, nemůže být spokojený s ničím. A já na to kašlu, nebyl jsem nikdy spokojen (ani s auty, PC, ničím), takže je to fuk. Každopádně byl v bazaru velmi vstřícný personál (člověk začínal uvažovat, jak vydolovat více, ale raději jsme to vzali, než riskovat nějaký malér), to je bez pochyby. Tento článek neberte jako návod, jak vydírat bazary, ale spíše jako poučení, že u nás se levné dobré auto velmi špatně shání. Tak na to myslete... A víte, v kolik jsme dojeli domů? V 1:30, a to jsem v 5:50 vstával do práce (já jsem se asi tak kolem 9:30 probudil, ale matka ten den prospala, alespoň co mi volala). Takže další poučení, choďte i včas spát ... A ještě, co se stalo s tím bazarem: zavolali, ale bohužel nám prý nemůžou fakturu proplatit, ani je nenapadlo nám třeba odpustit část splátky. Jediné, co udělali, že nám poslali kupón se slevou na další auto, které si u nich příště asi koupíme (to sotva - nemá někdo zájem?). To je vše, příště u další aféry, nashledanou!