Úvaha: Platit či neplatit za hardware pro hry...

Tak si pročítám herní časopisy a vidím jednu herní břečku za druhou. Samé Windows, samé PIII a samé GeForce3 64 MB nebo co. A když se člověk podívá na obrázky, nechápe, proč. Vraťme se do doby 386. Tehdy se totiž ze strojů mlátil výkon šutry. Podívejte se na Dooma. Ten je dělaný pro 386, jakožto minimum, ale dal se na ní hrát a to plynule. 486 moc zázraky nedělá, ale Pentium už ho hraje v plné rychlosti (pokud ho nehrajete pod Windows se softwarovou Wave Table syntézou). A jeho složitost byla také dost slušná. A vycházely další úrovně, které jeho engine vytěžovaly na maximum (hlavně složitostí a komplexností) a i když to šlo trhaně, stále to šlo na 386 spustit (no, pokud jste měli více než 4 MB RAM). I Duke Nukem 3D, a jaké on měl levely, se s 8 MB RAM na 386 také rozběhl (alespoň demo, tuším). Terminátoři, které považuji za nejlepší výtvory doby, měly úrovně napěchované zázraky, detailností, a na 486 se to hýbalo dost rychle (a to už mělo 3D modely). Quake vynechám, protože ten šel na Pentiu hrát na 320x200 stejně rychle, jako na PII, ačkoliv na 1024x768 se hrabal na obou (je fakt, že PII už ho stíhala lépe) a to jsem kdesi četl, že prý maximum je P90 (prosím vás, kde?). Chtěl bych vidět počítač, na kterém by Q1 běžel na maximum plynule rychle tak 60fps (ten normální, ne 3Dfx). Jeho úrovně jsou také dost dobré a modely také, a stejně mu stačila 486. A mimochodem, prý mu stačí DOS, ale neporadil byste mi někdo, jak pod DOS nakopat DMPI? Když jste dali patch a 3D kartu, mohli jste na stejném stroji hrát hru pod 3dfx nebo něčím podobným. Ale šlo to a za málo peněz. Tak a teď se přesuneme do současnosti. Podíváme se na hry. Jejich složitost je graficky asi tak stejná, jako u her z roku 1997 až 98. Jenže něco se na nich změnilo. Tím jsou požadavky. Ono se totiž vůbec zdá, že tvůrci hry tu hru nevylepšují na ten či onen počítač, ale že ji na něj omezují. Budiž příkladem Duke Nukem Forever. Když měl vyjít poprvé, byl na enginu Quake II (ten by šel na Pentiu jako nic). Kdo jste viděl film např. v Klanu, musíte uznat, že to byla dobrá hra. Pak ale najednou přišel Unreal a tak ho hned musela 3D Realms koupit a předělávat. A hned zase na engine Unreal II. Tím rostly i nároky. Nevím, kde se zastavily, ale šuškalo se tuším něco o Pentium III s GeForce 3 (a pokud možno nějaký ten Gigabyte RAMky, že ano). A teď se objevil další film. Hledal jsem rozdíly. Marně. Možná je to i horší. Pravda, je trochu vylepšena grafika, jenže Quake II by šlapal i na 512kB Tridentce a tohle je nárůst desítek tisíc korun za pár polygonů navíc? To snad nemyslíte vážně!? Chápu, že autoři dělají velké prostředí, jenže 3D karta prostředí nikdy nepočítatala. Chápu, že třeba Quake III potřebuje výkonné Pentium 3, aby mohl vypočítat beizerovy křivky a k tomu slušný 3D akcelelátor, aby je mohl spočítat rychleji, jenže u některých her to není vidět. Např. Warcraft III má nepřátele asi tak příšerné, jako Half Life (jenže tam za něco stáli, teď ne), a přitom je mezi nimi rozdíl dvou tříd pentií. Takže ono to není tím, že hra počítač vyžaduje, oni prostě jen tvůrci chtějí vypadat dobře a tak hned jak vyjde nový počítač, hned hře nakecají, aby šla spustit jen na něm. Už jsem to jednou zažil. Kdy se jedna hra chvástala, že bez 64 MB RAM si ani neuprdne a kolega Ufoun si s ní trochu pohrál a stačilo jí 16. A na plné detaily běžela jako blesk! Prostě nemá cenu cpát peníze do nových počítačů jen kvůli pár hrám. A ještě jedna věc. Kdo čtete recenze odborných časopisů, tak tam se třeba dočtete, že hra je dobrá, protože vám poskytne zábavu na 30 hodin čistého času. 30 hodin za 2 tisíce korun? To se také nezlobte, ale plně chápu piráty, protože bych si nikdy nekoupil hru za takové peníze. Dooma mám už dlouho a nikdy nestál ani polovinu, a přesto jej milióny hráčů považují za nejlepší hru všech dob a stále žije. Kdepak jsou ty TOP hry minulých let, o kterých se mluvilo jako o revolučních, nejlepších, super a kdovíco ještě. V čudu! Jak se kdysi říkalo. Half Life to přežil, i když ne tak moc dobře. AvP dávám naději, protože věřím, že bude mít dobrý MP, jenže také nemusí. Je pravda, že po síti hrajeme hlavně Quake, Terminátory a podobné, ale na 486 po kabelu hrajeme Shadow Warriora, Duke Nukema 3D, Need for Speed 1 a Transport Tycoon de Luxe. Občas se dostaneme na Dooma a podobné hry, jenže to bych také musel ke mně někoho dotáhnout. Se sestrou hrajeme také třeba Warcrafta 2, také dobrá hra! A počítač, na kterém to běží, mě stál 3 tisíce a mám z těch her více zábavy, než 30 hodin (jen 20 hodin jsme hráli DM v Duke 3D s Ufounem na jeden zátah a jak nás to bavilo - asi ve třech úrovních). Ale to teď nechme stranou. A další požadavek her. Windows. Někteří tvrdí, že by to bez nich nešlo. Nebo, že jsou rychlejší, protože DOS je 16 bitový a Windows 32 bitové. Budiž, jenže to není ani jedno tak moc pravda. Do roku 96 vycházely hry hlavně pod DOSem a měli něco, co ty dneska těžko získají. Hratelnost. Rychlost nebyla to, co by jim chybělo. Uměli všechno, co ty dnešní. 3D karty, zvukovky, hra po síti, Internetu? Všechno znali. Jediná výhoda Windows je to, že nemusíte programovat hru na všechny karty. Jenže když si někdo dá tu práci a udělá to, odzkouší si to, tak má jistotu, že to poběží a nemusí se spoléhat na to, že se ve Windows něco pokazí. Když měníte vybavení vašeho počítače a máte Windows, co musíte udělat? Všechno přeinstalovat. V DOSu? Jen změníte ty dané ovladače. Zajímá snad DOS, jakou máte základní desku nebo jestli se vám tam náhodou uvolnilo jedno IRQ, v jehož důsledku se musí ta všechna posunout? To dělá jen Windows (a někdy je to i k horšímu - už jste konfigurovali síťovou kartu s Plug&Play pod Windows?). Všechny programy se navíc dají napsat v Assembleru a ten je pánové a dámy tolika bitový, kolika bitový je procesor, na kterém běží. Myslíte si snad, že Windows je nějaký zázrak, který najednou udělal z počítače dělo? Je to také obyčejný program psaný v čemkoliv, jehož výsledkem je stejně strojový kód (který se dá stejně dobře napsat pod DOSem), takže jsme tam, kde jsme chtěli být. Pokud se vám DOS nelíbí, dobrý programátor ví, na kterém sektoru sedí MBR a Boot Master program, který zavádí operační systém, takže si klidně může udělat vlastní a DOS není vlastně k ničemu dobrý. Jen je zprostředkovatel mezi programy a počítačem pomocí jeho služeb, jenže ty jsou tak pomalé, že je téměř nikdo nepoužívá (buď se používá BIOS a nebo přímý přístup pomocí HW). Windows je to samé, jenže pomalejší. Není problém napsat program, který by pod DOSem přehrál MPG, AVI nebo WAV či MIDI, uměl přečíst HTML, DOC nebo XLS. Je to otázka zvyku a věřte, že Windows (ani NT) tu nebudou věčně. Tak se jich zbytečně nedržte, jako klíšťata. Jsou prostě věci, které nemají budoucnost a DOS je tu stále (i pod Windows a ačkoliv se nám Microsoft snaží tvrdit, že tam není tím, že nám k němu zakáže přístup, není to pravda. Je tam, proč si myslíte, že se to všechno stále spouští příkazem WIN.COM?). Dávám jednoznačně přednost zábavě před penězi a v dnešní době je to spíše obráceně. Hra, která mě má bavit 20 hodin tím, že ji jednou projdu, tak to si ji raději zahraji u některého kamaráda, nebo si ji nedejbože půjčím, nainstaluji (další blbost Windows), zahraji, smažu, obnovím disk, abych měl původní Windows (spousta instalátorů tam toho polovinu nechá, nehledě na to, že tam někdy zůstávají i takzvané SpyWare, ale o tom se teď nebudu zmiňovat) a je to. Nemám motivaci si tu hru kupovat. Když si koupím za 2000,- dva živnostenské listy, 80 litrů benzínu, nové kolo, monitor či rovnou Pentium 1 z nějakého bazaru, či nedej bože třeba Windows, budu z toho mít užitek mnoho let (u těch Windows je to sporné, a ten benzín také nevydrží věčně, jenže když máte Škodovku seřízenou tak, aby žrala kombinovaně 5,2l/100km, ujedete s tím asi 1500 km, což mě, který jezdí jen do práce a zpět, stačí na 60 dnů!). Ale to už jsme zase někde jinde, i když to s tím nepřímo souvisí (a když už jsme u toho Windows, pokud máte 486 s 8 MB RAM a spoušíte hru pod DOSem, víte, co máte. Pokud tam máte ještě spuštěný Windows, nemáte nic! Windows si totiž všechny prostředky berou hlavně pro sebe). No budiž. Doufám, že jste pochopili, co jsem vám chtěl sdělit. A ještě něco pro vývojáře: pokud chcete vydělávat, rozbijte hubu distributorům, jinak z toho moc mít nebudete! To je vše, domluvil jsem. Howgh!