Dobrá rada nad zlato

Dobrý den, přišel jsem Vám poradit s několika novými věcmi, které se mi podařilo nashromáždit. Tentokrát nejde o počítač, ale o auto. Pokud máte doma Škodu 120 nebo 125 (jako já) a zrovna, když nedáváte nic do počítače a nudíte se (jako já), tak máte možnost se hrabat v autě (opět jako já). Protože jsem si objednal dvě takové blbůstky a trvalo mi asi dvě hodiny, než jsem je plně nainstaloval (protože jsem půl hodiny sháněl zkoušečku a vyráběl svorku), tak abyste můj poločas nemuseli opakovat, můžete využít mých nabízených rad.

Pokud si koupíte odrušovačku rádia (asi jako já), tak ji jistě dokážete podle návodu zapojit, ale budete zřejmě trpět nedostatkem svorek. Proto doporučuji odmontovat tu z napájení autorádia a přidělat ji na výstup z odrušovače. Toto zasunout do napájení +12V autorádia. Uzemnění můžete v klidu přišroubovat na kostru rádia. Nakonec zapojíte kabel od baterie na vstup do odrušovače. Na tento způsob doporučuji vyrobit svorku z tenkých plíšků a šroubku s maticí.    

Odizolované krátké konce kabelů (bohužel a ještě k tomu bez svorek) vložíte do kruhového místa a stáhnete šroubkem. Samozřejmě nezapomeňte toto dobře zaizolovat. A pokud vám bude tato gumová krabička vykukovat, připevněte ji pomocí pružiny nebo nějakého provázku (fantazii se meze nekladou - předně jde o funkci a ne o vzhled. Kdo praktikuje opak, je nenapravitelný cvok) ke konstrukci či jinému kabelu...

No a teď něco obtížnějšího. Tento úkol je dost časově náročný, protože jsem musel zjišťovat, který vývod je od čeho. Takže, kontrola vypnutí světel při odchodu z auta. Najděte si zelený kabel, který vede u řidiče po levé straně ode dveří směrem nahoru (má u sebe ještě jeden černý kabel). Tento vede k žárovce nad světlem. Nařízněte jej (nepřerušte, jen na části odizolujte). Připojte na něj jeden kabel z toho pípače. Dobře zaizolujte. Nyní si najděte pod volantem takovou černou krabičku s černým umělohmotným šroubkem. To je skříň pojistek od světel. Otevřete jí a nyní se rozhodněte, která světla budete chtít mít signalizována. Pojistky jsou párové a zprava (od spolujezdce) to je 2x dálková světla, 2x potkávací a 2x parkovací. Dálková nedoporučuji signalizovat (nedělá to dobře, alespoň podle mé další úpravy).

Mějte na paměti, že se vždy signalizují světla stejné a vyšší priority, kterou máte vybranou (tj. při vybrání parkovaček se budou signalizovat i potkávací a dálková, při vybrání potkávacích se nebudou signalizovat parkovací, ale dálková ano). Pokud se nemůžete rozhodnout, mám tu ještě jeden výběr. Sežeňte si tří(popř. čtyř) polohový přepínač (možno i dvou, při přepínání Parkovaček na Potkávací). Jeho napájení (vstup) připojte na reproduktor toho pískadla a z něj vyveďte tři dráty (popř. dva) na všechny vámi požadovaná světla (je jedno, jestli je připojíte nad pojistku a nebo pod ní). Nyní si již budete moci přímo z kabiny vybrat, která budete chtít signalizovat. Je i možnost pípání zcela vypnout (jedna z těchto poloh prostě nebude zapojená). Dále je možné využít toto jako autoalarm (přepněte na parkovací světla, rozsviťte je a auto zavřete). Jakmile někdo dveře otevře, spustí se siréna (ale jen na dobu, než dveře opět zavře. Pak by to chtělo integrované obvody pro časovač, ale to už je úplně jiná otázka).

A když už jsem u toho radění, vřele doporučuji, zbavit se plynu a přejít zpět na uhlí a nebo začít vytápět elektrickým proudem. Je totiž všeobecně známo, že zásoby ropy se zmenšují exponenciálně (takže během několika desetiletí dojde) a zemní plyn je jen tam, kde je ropa (většinou), takže na tom není o moc lépe. A když ho bude méně, tak tím více zaplatíte. V příštím roce dáte za plyn přes 30 tisíc, což činí většinou tak polovinu až třetinu platu. Uhlí Vás nebude stát více jak 10 tisíc a elektrika jen o něco více. A pak. Co budete dělat s tím plynovým kotlem za 40 tisíc, až do něj nebude plyn?

No, tak to by bylo všechno, já se loučím...