Vlajková loď SuperB:
Není to tak dávno, co automobilka Škoda začala vyrábět limuzínu SuperB (což znamená, alespoň myslím, Super Bohemia 5 - pátý model, po Favoritu a Formanu byly tři auta Felicie, Octavie a Fabie, SuperB je pátý, ale spíše se jedná o výrobní řadu, neboť B5 byla i 1000 MB). Protože jsem se podílel na jeho výrobě (resp. spíše testování) dva měsíce v závodě Škoda a.s. Kvasiny, tak Vám o něm mohu něco říci. Nebudu zde prozrazovat žádná podniková tajemství - jednak by se to podniku asi nelíbilo a jednak občas tyto prostory můžete vidět ve zprávách a nebo při dnu otevřených dveří - ale spíše jen technické vybavení vozu. Co můžete z recenze posoudit Vy? Zda-li se Vám vyplatí koupit si auto, jehož verze se základní výbavou stojí tolik, co Fabia s plnou výbavou tohoto moderního vozu.
Obrázek mám z Internetu, protože nemám možnost ho jinde sehnat. Pokud znáte trochu historii, jistě víte, že názvy jako Felicia, Octavia a SuperB už to byly ve 20. nebo 30. letech (alespoň doufám). Nový model, který se má jmenovat Tudor také není nic nového (také se jedná o "závodní" auto). Ale zpět. SuperB není špatným autem, má sice pár much, ale těch není mnoho (ve výrobě byste jich potkali mnohem, mnohem více). Co se týče karoserie, její tvar je docela dobrý. Barvy jsou stříbrná, šedivá, zlatá, tmavě modrá, tmavě zelená, černá, tmavě červená a příšerné barvy typu červená Ferrari nebo bílá ambulance (těch se ale moc nevyrábí). Vůz má volant buď na levé straně nebo na pravé (ale ruční brzda zůstává na místě pro levou variantu). Motor je samozřejmě vpředu a může být benzínový nebo naftový. Jeho obsahy jsou myslím 1.8, 1.9, 2.0 a 2.5 (možná je i 2.8). Samozřejmě je možné mít Turbo (u dieselu většinou). U některých motorů je ale blbě udělaná měrka na kontrolu oleje. Co se týče disků kol a plastového krytu motoru, tak kdo je mít nebude, tak to vypadá pěkně blbě. Co se týče plné výbavy (základní nemá téměř nic z toho, co zde budu jmenovat), tak zde najdete kožené potahy (téměř na všechno), barva může být bílá nebo černá (občas někde i modrá), něco může být ve dřevě. Sedadla mohou mít elektronické posouvání (oproti normálnímu ručnímu je zde i naklápění dolního dílu) s pamětmi (týká se i zrcátek, které jsou samozřejmě také el. ovladatelné, včetně přisunutí k vozidlu a vytápění), centrální zamykání u řidiče (včetně otevírání víka kufru a nádrže, víko motoru se otevírá pákou a pak ještě venku, zavírá se volným pádem), xenonová světla s automatickým nebo halogenová s manuálním naklápěním, vestavěným telefonem (i v zadu), klimatizací (přibližně 17 - 30 stupňů Celsiových), rádiem (MC nebo CD, buď obyč nebo s velkým barevným displayem), multifunkčním volantem (ovládání tempomatu, který může být i na páce ukazatelů směru, hlasitost rádia nebo telefonu), navigace (display u řidiče, výměník CD je v kufru, ovládá se šipkami na páčce stěračů), vyhřívání sedadel a obou oken, ostřikovače předních světel, samozřejmě přední a zadní mlhovky. Zrcátka na slunečních clonách a samozřejmě osvětlení všeho možného (i venkovních dveří). Vestavěný počítač Vám také řekne kde co (jen diagnostická zásuvka dost často zapadává do panelu a špatně se dostává ven). Vnitřní prostor je opravdu ohromný a vzadu je ještě více místa, než vepředu. Dále jsou zde takové ty bonusy jako deštník, stolky v sedadlech, lednička a další. Převodovka může být buď 5, 6 (debilní zpátečka - slabší lidi musí užívat obě ruce) nebo automat (stupně jsou P, R, N a pak D, 4, 3, 2) - pokud chcete manuál, je zde TipTronic (jako na volantech u PC: nahoru vyšší rychlost, dolu nižší). U automatické převodovky samozřejmě chybí pedál spojky a auto se rozjede bez plynu na 6 km/h ihned poté, co pustíte brzdu. Také manuál se dá v klidu rozjet na 1000 otáček. Ono to vůbec nad 1800 dost řve. Maximální rychlost je u dieselu 210 km/h, u benzínu asi 240 (to je ale technická). Pro informaci, třetí stupeň má na 40 km/h asi 1700 otáček a do 5 tisíc (kdy to ještě není červené) udělá něco přes 120 km/h asi za 3-4 vteřiny. Spotřeba u benzínu je děsivá (kombinovaná je přes 8, ve městě až 15 litrů), zato naftový motor je úplný ideál (žere ve městě 7, a kombinovaně 4 litry - tedy o něco lepší než uškrcená Škoda 125 - Felicie má asi tak 6-7 kombinovaně). Co se týče dalších "jízdních" vlastností, bez nastartovaného motoru se nehnete. Je zde totiž jednak posilovač brzd, tak také řízení (a jde to dost lehce). Akcelerace je dost dobrá, u automatu zpočátku nic, ale pak skončíte v sedačkách (pozor na brzdy - dost dobré). Je to ale dost velké auto a při couvání se i s pomocníkem (takové to pípání) dost bojíte, abyste to neodřeli (platí pro mne). Klíčky jsou čtyři, z toho dva mají dálkové ovládání. A cena? Asi 700 tisíc základní verze a 1 milión 200 tisíc plně vybavené auto. Toto je vlastně jen výpis výbavy, který můžete také najít na Internetu. Kdo se budete chtít na něco zeptat, stačí říci, mám (legální) příručku, můžeme "spolu" zalistovat. To je tedy pro tuto chvíli vše.