Porovnání videokazet

V této recenzi se podrobně podíváme na různé typy video kazet PAL a VHS. Dozvíte se zde, jakou mají životnost a jak se popř. chová záznam, který na ně byl zkopírován nebo je MONO či STEREO, to záleží na tom, co na ní zrovna bude. Pokud byste chtěli vědět více podrobností o tom či onom typu, stačí se zeptat. Ceny zde uvádět nebudu, neboť kazet je zde hodně. Pohybuje se od 39 Kč po 75 Kč. Omlouvám se, že zde chybí obrázky, ale vzhledem k počtu kazet by to bylo asi moc velké a už teď má toto číslo dost velkou velikost (třeba někdy příště) - také zde neuvádím všechny (jen ty, které jsou moje - protože jsou hned po ruce, třeba někdy příště vezmeme i ty ostatní).

        ---------------------------------------------

FUJI 240 FineQuality

Co se týče kopií, je výsledná kvalita dost dobrá, takže si není na co stěžovat. Pokud vám zrovna jde špatně anténa, tak se to stejně nahraje dost dobře (na televizi je to dobré, ale na PC - u mne - se dost detailů ztratí). Mono filmy bez debaty, zvuk je na vysoké úrovni. Co se týče stereo záznamů z počítače, není také co vytknout. Při kopiích se mi v jednom místě objevil přes celou obrazovku bílý proužek a tam zůstal asi minutu. Mono filmy SP a stereo LP mají sice horší kvalitu, ale to záleží opět na vstupním signálu z televize, jinak není co vytknout. Asi dost problém je špatné stereo, které se pak musí přehrávat jako MONO, jinak není skoro nic slyšet.

BASF E-240 HS FantasticColours

Záznamy SP a mono mají docela dobrou kvalitu (na tu dobu), i přesto, že byly nahrávány na starém videu. Sice nové video je při jejich čtení rušeno (takové ty bílé magnetické čary v obraze), což jde ovšem občas opravit. Podle těchto popisů si můžete snadno odvodit, které obrázky pocházejí z které kazety (filmy z půjčoven - bez loga - jsou típány z originálních kazet), pruhy nahoře nebo dole jsou způsobeny jedním naším videem (a signálem do počítače, který občas "lítá" nahoru a dolu - prostě se klepe).

TESCO 3hr HQ Rec&Play

Kvalita kazety zde docela pokulhává (a o samolepkách nelze říci nic jiného, odlepují se už týden po přilepení). Tomu odpovídá docela nízká cena. Ale i přesto, dobře se na ní nahrávají stereo i duální filmy (pokud poskytnete dobrou počáteční kvalitu, ta se udrží). Po několika desítkách přehrání se na slabších místech kazety začnou objevovat poruchy. Barevnost je o trochu nižší než u BASF, ale to záleží na vstupním signálu. Zvuk je asi tak nějak průměr.

BASF by EMTEC E240 HomeTV Master

Bezkonkurence. Záznam sice odpovídá vstupní kvalitě, ale zvládá všechno přes stereo k duálnímu vysílání a ani filmy z počítače ji nedělají přes TV OUT nějak zvláštní potíže (to většině kazet, které mám, takže hodnocení bude vesměs kladné).

Sony 240 DX Durable&Excellent Quality (For Daily Use)

Barevnost obalu docela dobře odpovídá pásku. Barev je v záznamech opravdu hodně (i v kopírovaných a to je ke kvalitě videa dost obstojný výkon, většinou dojde k poblednutí). Hrané filmy jdou tak nějak průměrně (u nich je ničení znatelnější vždycky), animované zatím dobře (vzhledem k počtu kazet nemůžu všechny přehrávat 50x, jako kdysi, když jsem měl jen jednu). Zvukově to není špatná kvalita, ani stereo ani mono proto nejsou zrovna špatné.

BASF by EMTEC EQ240 FantasticColours

Mono záznamy zvládá plně na jedničku. Kvalita je výborná (jak už lze od této kazety očekávat). Nevadí ji ani delší přehrávání. Prostě, i když není úplně nejlevnější (ale blíží se), je to určitě dobrý typ. Co se týče kopií (když nechcete o svůj nahraný film přijít, je to jediná možnost - neslouží to k ilegálním činnostem), nejsou úplně nejhorší (spíše dobré), ale dost je ovlivňuje použitý videorekordér. Jinak kvalita obrazu originálů je vysoká. V barevnosti však nemá konkurenci (ani na starších videích). Dobře se na ní nahrává i z kabelové televize (např. RTL2), ale pokud je špatný zvuk, rušení se zde projevuje docela dost.

INDES E-240 Super High Grade VC

Na mono je to kazeta zcela ideální. Kvalita obrazu vám na ní vydrží věčně. Mám na ní film (nebo alespoň část, co po Ufounově zásahu zbyla) o Elfech a ten jsem přehrával asi 150x, přesto jeho kvalita zůstala stejná. Je sice fakt, že asi tak po 30 přehráních se asi tak na 4 místech objevilo poškození pásku, ale pak už to tak zůstalo až doteď. Záznamy ze zahraničí zde jsou bezvadné, téměř žádné rušení (i když kvalita zvuku byla lepší, nebylo stejně ono).

BASF by EMTEC EQ240 FC videoGUT

Jedná se vlastně o přepředchozí kazetu, jen s oceněním v ruce 1996 od Urteil. Kvalita proto zůstává přiměřeně stejná (škoda, že některé zde popisované kazety se už zřejmě dnes nevyrábějí, nebo je těžké je sehnat). Kvalita obrazu je výborná (snad jen trochu temný oproti ostatním, ale na to se dá zvyknout, navíc to mohl způsobit vstupní signál). Zvuk mono je v normě. U hraných filmů je pak docela ostrý obraz.

JVC DynaRec E-180 HighResolution

Nápis HR se určitě nedá popřít, neboť obraz je docela dobrý (je to norma PAL, tak se ani nedivím - jediné, co mi prolézá hlavou, je MickeyMouse ještě z východního německa s ruskými titulky a je barevně - kde jsme ho sebrali?). Zvuk je mono (jiný záznam tehdy ještě u nás doma nešel), záznam ze satelitu (od kamaráda) je také ve výborné kvalitě, prostě, stará dobrá klasika.

GoldStar E180-HQ VC

Protože mám na kazetě jen dva typy záznamů a to ve stejné kvalitě, tak se to nedá tak moc posoudit. Jediné, co snad mohu říci, že vydržely beze změny asi 4 roky ve stejně dobré kvalitě, kterou nám přisoudilo video přítelkyně mé matky. Kvalita je sice mono (u dnešních pořadů se stejně ještě nedá poznat, jestli to je STEREO, nebo jestli člověk špatně slyší - např. naše stará televize Junosť, když se k ní připojí stereo video, tak reprodukuje 3D dolby zvuk a to má být jen mono!). Prostě klasika (s dobrou kvalitou i na dnešek).

BASF by EMTEC EQ 300 No.1 The Original

Takže, někdo mi tvrdil, že pětihodinová kazeta není pro video moc vhodná, já bych to neřekl (snad jen jediné, co mi na ní vadí je cena vůči dvěma E240). Kvalita se opět drží jako u čtyč hodinové BASFky, zvuk mono docela čistý (většinou záleží na vstupním signálu), stereo z počítače přímo ohromující. Kvalita obrazu je více než dobrá - čistý barevný obraz se vidí málo kde.

Panasonic VHS 240

V nádherném obalu z umělé hmoty leží bílošedý papírový obal téměř bez označení. Je ale fakt, že nálepky se drží a docela se k tomuto konceptu hodí. Kvalita filmů není špatná, ale lepší je spíše nahrávat mono a zdržet se kopií, protože při jejich kopírování můžete přijít o pár vteřin zvuků na pozadí. Stereo je v normálu. Obrazová kvalita je buď moc světlá a nebo moc tmavá. Ke konci kazety dokonce vydává při přetáčení video takový drhnoucí zvuk a je hrozně pomalé (až to leze do zubů). Jinak bych ji ale hodnotil průměrně (pokud však máte lepší zkušenosti, není nutné měnit hned výrobce).

JVC E-195 Excellent Resolution XR Superb Quality

Poněkud starší kazeta, ale k dobru jí děkuji za to, že při jejím přehrávání jsem si opravil video. Zvuk je v mono docela výborný (obzvláště, když se přehrává na videu, na kterém se nahrávalo, pokud použijete jiné, třeba i novější, bude to asi horší). Obraz nemá chybu (snad jen ta bílá je tak trochu rozmazaná, ale to se mi stalo i u předchozí a zřejmě to pochází spíše ze zdroje signálu něž z kazety).

EMTEC BASF EQ 240 Fantastic Colours

Kopírované filmy a záznamy (i z video kazety) mají tendenci trochu měnit barvy na horním okraji, jinak ale barevná sytost je docela dobrá. Sice se ostrost poněkud vytrácí a i zvuk je takový bez asi horních 2kHz, takže takový dunivý, ale to se stává i u ostatních video kazet. Mono zvuk se poslouchat dá a to dokonce i bez šumění na pozadí, které zde moc nevzniká (podle mě tento odstavec za týden nikdo včetně mě nepochopí).

BASF E-180 High Standard (Fantastic Colours) stereo

Staré záznamy v normě PAL a mono zvuku si svoji kvalitu opravdu umí držet. Obraz sice není tak dobrý, jako u novějších potomků tohoto typu, ale přesto je to ještě v mezích. Hlavní problém této kazety je její stáří. Po určité době se prostě na jejím povrchu objeví škrábance a ty potom ovlivní třeba na 5-10 minut kvalitu filmu (že skoro nic neuvidíte) - je to až k neuvěření, na televizi není nic vidět, ale když jsem dal na PC típnout obrázek, dostal jsem čistý obraz bez rušení (a pak že logika funguje).

EuroMix SP-E180 Super

Obrazky\STANDARD VIDEOCASSETE

Co se týče monofonních záznamů na novém video, obraz i kvalita zvuku při obyčejné normě SP je v naprostém pořádku. Barvy jsou vyvážené, takže obraz je pak dobře sledovatelný. Pokud budete provádět kopii záznamu ze sterea na mono, dočkáte se zvuku naprosto bez výšek, pokud ho přehrajete na novém videu. Pro výšky budete muset při SP použít starší video (pokud bylo cílové). Barvy pak budou buď tmavší a bude jich více (vyhlazenějších) nebo světlejší a budou ostřejší, avšak u čistě bílé se vždy objeví pár černých teček (hlavně u očí, takže to můžete brát jako odlesk). Není to sice hezké, ale zvyknout se na to dá.

BASF E-240 Copy Master FantasticColours

A poslední kazetu nám zde bude připomínat jeden z mnoha zástupců videopásků BASFků. Na obalu kazety lze najít spoustu přízvučných slov včetně Chrome nebo Stereo (obal sám však v rohu moc nevydžel a to je jediná kazeta s tímto defektem, ale zřejmě to bude způsobeno zacházením), tak se podíváme, co je na tom pravdy. Kvalita originálních SP mono je skvělá, barvy na úrovni. Co se týče kopie LP mono, barvy jsou trochu pestřejší, ale zvuk je stále dobrý (s mírným šumem na pozadí). A do třetice, záznam kopie do SP mono dopadl také dobře. Zvuk bez problémů sice neodpovídá plně originálu, ale i tak je dost čistý. A obraz? Jedna báseň, ztráta barev minimální. A to je vše, co jsem vám chtěl sdělit, při psaní jsem si málem opsal 5 prstů a přeposlouchal 57 minut vlastních MP3. Uf.

        ---------------------------------------------

Jinak, pokud jste už dočetli a nemáte co dělat, tak abyste se alespoň trochu připravili na příští číslo, které bude opět v NewReality, můžete zavítat na www.ropacek.cz/newreality a tam si stáhnout dokumentaci o tomto programu. Naučíte se toho tam opravdu dost.