3dfx Vooodoo 2 PCI 12 MB:

Předem upozorňuji, že pokud tady čekáte obrázek, musím Vás trochu zklamat. Kartu mám už v počítači a nebudu ho kvůli tomu zase rozebírat (to přímo nesnáším). Jestli ještě nevíte, jak vypadá karta se třemi procesory, podívejte se někam na Internet (napište do vyhledávače třeba "Voodoo 2" AND (picture OR image) pokud máte Altavistu nebo totéž bez závorek, uvozovek a logických členů v RedBoxu). Toto bude kromě recenze také návod na její instalaci (vždyť to znáte) a také, jak jsem ji testoval (zájemci o hru Alien vs. Predator se zde také dozví pár tipů pro deathmatch). Takže, chtěl jsem už konečně také nějakou tu 3dfx Glide kartu, protože mám samé OpenGL a nebo Direct3D. Sháněl jsem se tedy nejprve po novém počítači. Ten jsem sehnal - viz. jiná recenze. A teď ta karta. Počítač téměř odpovídal tomu, co měl kdysi Ufon (můj vlastní bratranec a nevlastní bratr), snad měl možná jen o trochu pomalejší hard disk, ale měl více RAM a lepší grafickou kartu (2x více MB). Tak jsem si řekl, že by na hraní mohl stačit (Jardovi tam běhalo spousta her jako nic - AvP, NFS3-5, Quake2, Daikatana). Měl tam Voodoo Banschee s 16 MB RAM, ale tu jsem nikde nesehnal (jediný inzerát na Internetu byl 2 roky starý, takže jsem ho ani nezkoušel). Tak tedy nižší zástupce byla Voodoo 2 s 12 MB (o 8 MB jsem slyšel samé blbé zprávy, takže tu ne). Voodoo 1 je na dnešní dobu zastaralá, tak jsem ji předem zavrhl. Naštěstí těch dvojek se urodilo. Našel jsem tři inzeráty a volal. První ji už prodal, druhého jsem zastihl v autě, ale slíbil mi ji za 650 Kč poslat i s kabelem a CD s ovladači. Čekal jsem měsíc a nic. Tudíž jsem to zkusil znovu (je to práce, něco sehnat). Tentokrát asi nějakého brněnského vysokoškoláka, který mi tutéž kartu slíbil zaslat za týden v pátek za 350 Kč. Přišla hned následující pondělí. Sice stála 419 Kč, ale to bude poštovné (dost drahá pošta, když některé bazary mají za odvoz jen 100 Kč kamkoliv a cokoliv). Kartu jsem rozbalil, vyfoukal (zřejmě byla používána v PC delší dobu). Kabel jsem našel, ale marně jsem hledal CD s ovladači. No nic, řekl jsem si, ovladačů mám přes 700 MB, na Voodoo tam snad něco bude. Mezitím jsem ji dal do PC a ten spustil. Samotný PC o kartě ani nevěděl. Windows našel multimediální video zařízení. Protože ani on nevěděl, co s tím, nechal jsem to zatím nenainstalované. Windows normálně naběhl jakoby nic (a proč by neměl). Mezitím jsem našel nějaké Voodoo DX7 beta ovladače. Poslal jsem je po síti, rozbalil a hledal nějaký instalátor. Nic. Pokud ale víte, k čemu je soubor INF, kliknete na něj pravým tlačítkem a dáte nainstalovat (tady to bylo myslím Voodoo2). Windows restartoval a namísto zařízení se tam objevilo Voodoo DX7 beta. Zkusil jsem tam dát nastavení obrazovky, Voodoo tam byla, ale toho výběru už moc ne. Rozlišení jen 512x384, 640x400 a 640x480 (no jo, není SLI) a pár (asi 7) nastavení jako Triple Buffery (nebo co to je) a tím to končí. Tak jsem to nastavil tak, aby to bylo co nejrychlejší a zkusil nějakou tu hru. Např. AvP. Nainstaloval se dobře, do menu jsem se také dostal dobře a nebylo pomalé (jako u kamaráda na P500 s RivaTNT2 32 MB a 128 MB RAM - čím to?). Nastavil jsem rozlišení 640x480 (kdo tam dá vyšší, je blb) a spustil hru. Lidi, hra se načetla sice asi tak jen 2x pomaleji, než na PII, ale ta rychlost. Tipnul bych si, že asi tak 10 fps (max. 15). No nic, zkusil jsem tedy dát to nejnižší (TV rozlišení), to zase nevzal monitor. Tak jsem dal to zdvojené VGA. Změna v rychlosti žádná. Tak tedy povypínat všechny detaily na min. a vypnout filmy (ani intra moc dobře nešlapaly). Jestli se to zrychlilo o 10%, tak to je myslím hodně. Ale říkal jsem ji, třeba za to mohou ovladače (u Voodoo se dá snad použít všechno), tak jsem šel na Internet a stáhnul si nejnovější Voodoo2 pro Win9X. Přeinstaloval (také kupodivu bez problémů), už tam byla namísto Bety jen Voodoo 2 Accelerator a tak jsem opět zkusil hru. Myslím, že změna žádná. Nevím, proč to jde tak pomalu. Tedy, abych to vysvětlil, ono to běží plynule a možná i rychle, jenže když to hrajete vedle na 800x600 na všechno ON úplně plynule, možná pak máte zkreslený dojem. Ale občas se to i škubne. Takto mi asi běží NFS3 na mé 8MB ATi na P133. Jak je vidět, ani MMX s DirectX 7 neudělá divy. Jiné hry jako třeba Doom, Quake, atp. tam běží plynule (což mi připomíná, že tam ještě musím vyzkoušet Legacy Dooma pro Glide - rozhraní, které se dá používat i pod DOSem), ale Windows hry moc ne (zvláště takto náročné - zajímalo by mě, jak by tam šel Need for Speed 3, ten asi rychleji - na nižší detaily). Sice v roce 1998, nebo kdy V2 vyšla, to byla vychvalovaná karta, oproti V1 prý dělo, ale dnes už asi moc nestačí (a přitom mi AvP tvrdí, že mu stačí jakákoliv 8 MB karta na rozumné hraní), možná tak ve SLI módu, jenže na to už nemám volný PCI slot (zabírá ho SB128, kdybych měl ISA 16 bitovou SB, tak by mi možná šel AvP ještě pomaleji, takže to musíme nechat osudu), holt tyto počítače stavěné na míru mě vždycky dost štvaly (šetříme, kde můžeme, dokonce ani CPU nemá chladič, což by mě ale nemělo překvapit, když můj Cyrix 166 MHz běžel jen tak s Office 2000 a spuštěným Corelem). No, obrázek o kartě jste si asi udělali (záleží asi dost na počítači, ve kterém běží). Možná bych mohl ještě dodat, že aktivaci karty při spuštění hry poznáte - blikne Vám obrazovka. Stejně tak, pokud je ve hře video, to dělá 2D karta, pak ve hře je aktivní 3D (jenže 2D má v paměti stále poslední snímek videa), takže jakmile vystoupíte ze hry (3D se vypne), bude na monitoru svítit to, co 2D karta dělala naposledy, a to až do doby, než dostane konečně příkaz načíst něco jiného (třeba menu, a to někdy dost dlouho trvá). A teď něco pro ty hráče AvP. Moje poznámky a zjištění, které jsem provedl, si můžete přečíst v různých mých dopisech Jardovi nebo e-mailech Oldovi (popř. v poznámkách na CD), ale všechno to je jen čistá teorie nebo praxe, ovšem získaná zase jen hraním v singleplayeru s boty a nebo sám v DM arénách. Teď jsem měl konečně možnost si něco otestovat. Takže, hrál jsem za vetřelce a testoval to na zbylých dvou rasách. Oproti single má mariňák o trochu lepší výdrž (namísto 1x do něj musíte seknout asi tak 3x). Naproti tomu predátor je dost slabý. Asi 5x až 20x než v normální hře. Navíc mu můžete ještě zaživa ukousnout hlavu, což je také příjemné překvapení (moc ani ne, Olda mi to už referoval od sebe). Mrtvoly se zase ale rozkládají o dost rychleji. Nevím, jak to funguje o mariňáka, ale když predátor zapíná neviditelnost, slyšíte to (naproti tomu změna pohledů a možná ani zaměření slyšet není). Tečky ze zaměřovače ale myslím vidět jsou. Predátor při svém pohybu strašně dupe (u mariňáka mě většina věcí ani nenapadla vyzkoušet a recenzi píšu v práci). Takže teď se z vetřelce stává ještě větší postrach, než jakým byl před tím. Navíc, jestli znáte tu halu v jockey, kde se setkává asi 5 cest (je tam lékárnička a raketomet sadař), tak tu v pohodě celou přeskočí (z rozběhu). Vidíte, kam se zrovna postava dívá (možná u mariňáka, asi spíše ano, vidíte i jakou má zbraň, u predátora myslím také), u vetřelce ale nevidíte jeho vytažené zuby, stejně tak seknutí ocasem vypadá dost divně. Nezkoušel jsem, jestli jde použít atomovka, možná ano (teď mě napadá, myslím, že se používá automaticky, když postava umírá). Navíc je škoda, že si vetřelec nemůže své oběti skladovat jako lékárničky (a nebo najít pár vajec, dát je k nim a čekat, až se to vyklube. Potom by měl NPC pomocníka). Docela by se mi líbila i možnost hraní v normálních levelech, ale to už moc odbočuji. Vidím, že už mám (včetně koncového dodatku) napsáno 8 888 znaků (tyhle velikosti miluji), tak se přesuneme do závěru. A ještě ten dodatek. Jak se chová tato hra (kromě rychlosti) na této kartě? Mám na mysli vizuální zpracování oproti třeba mé další kartě Rivě2? Předně, pokud u marináka dáte zesilovač obrazu, moc toho neuvidíte, protože všechny ty bílé tečky nebudou průhledné. Navíc to bude moc světlé, takže dobře uvidíte tak max. 5-10 metrů před sebe (nejlepší je dát si Gamma korekci na maximum, pak to uvidíte dobře - ale jen bez zesilovače). Radar a možná i písmena jsou neprůhledná, navíc se mi zdá, že radar nefunguje (alespoň ne v deathmatchi, normálně ukazuje boty, kteří se nehýbou, ale mě, jako vetřelce neukázal, ani když jsem tam běhal jako poděs). Protože je karta asi pomalá, musely se vypnout detaily. Tudíž tu není ani průhledné sklo (a možná ani voda - proč není v DM arénách? Tam by se hodila, např. by uhasila vetřelce a nebo by rušila neviditelnost predátora). Menu je na Beta ovladače normální, ale na plných jsou nevysvícené položky téměř neviditelné. Menu ve hře zase neukazuje, na které položce máte kurzor (stejně tak nastavení v menu) a to na obou ovladačích. Možná, že ač karta šla tak super rychle nainstalovat, tak přemýšlím, jestli je vůbec nainstalovaná dobře. Ale budiž (co by asi u mě mohlo někdy fungovat), já budu hrát na svém PII a alespoň budu mít nějakou šanci... To je vše, děkuji za přečtení zase jednou jedné delší mojí recenze a nyní se již můžete odebrat do jiného článku (a nebo prostředí).