Kia Picanto - pokračování:
Někdy v dubnu jsem psal článek o tom, že si kupuji nové auto. No, tak celí nedočkaví jsme začátkem srpna volali a dozvěděli se, že auto dorazí 26.8.2007 do Itálie. Čekali jsme auto někdy v září, a ono přišlo 30.8.2007. Ještě se telefonicky dolaďovaly některé detaily (někteří lidé byli ochotní, jiní byli něco jako "co otravuješ?!?" - např. mi bylo sděleno, že úvěrová smlouva musí být připravena ještě než tam dorazím; já myslel, že se sepisuje až na místě, že jim jen pošlu akontaci a dobu úvěru si řeknu až pak. Vlastně jsem měl vůbec dojem, že když jsem jim kromě 105 tisíc chtěl poslat ještě dalších 73, tak se "tvářili" uraženě). Pokud Vás nezajímá nudná statistika, přeskočte minimálně první 3-4 odstavce.
Dělal jsem si předběžný výpočet, kolik mne bude toto auto stát. Jen pro představu, naše 8 let stará Škoda 125L (ona je stará 19 let, ale 8 ji máme my) stála 32 tisíc, a za opravy jsme dali dalších asi 18 tisíc (benzín za tu dobu cca. 118 tisíc (4 roky jezdila 56 km za den, poté už jen 150 km za měsíc)! Olej nepočítám). Roční náklady: 24 tisíc (během 10 let by to bylo 19.5 tisíce). To včetně pojištění. Jinak jezdí celkem "dobře". Za to Felicie měla stát 105 tisíc. S úroky stála 170 tisíc a dalších cca. 50 tisíc se do ní dalo na opravách (jen za poslední půl rok to bylo okolo 22 tisíc). Benzín (bez oleje) asi 60.000 Kč. Roční náklady (během 4.5 let): 65 tisíc (rozpočítáno na 10 let: 29 tisíc - za předpokladu, že by se už nemusela platit žádná další oprava!). Kdyby se měly srovnávat jen náklady na benzín, tak vyhrává Felicie při poměru: 13.300 Kč oproti 14.800 Kč (a to jen za předpokladu, že ve Š125L jedu já za 6 litrů. Pokud tam sedí matka, tak počítejte 7-8 litrů, ale ta zase najede tak max. 100 km za měsíc).
Tak tedy počítejme: cena vozu je 308 tisíc, +2.500 Kč za dopravu, 3.100 za smlouvu a 19.100 za doplňky (ty měli namontované za 1 den, ale ještě chyběly lišty). K tomu se připočtou úroky asi 3x9.800 Kč (mám to na 3 roky). Pak za každý rok zákonné (3.372 Kč když nepočítám bonus, který zatím nemám, neboť všechna auta byla psaná na matku) a to ostatní (10.841,- Kč). Následují 3 garanční prohlídky (po 3.500 Kč), benzín (36x 1.200 Kč - cca. 42 km denně) a možná zaplacení prodloužené záruky (15.000 Kč). Vyšla nám cena, kolik nás bude stát nové auto první tři roky: 458.300 Kč.
Další dva roky, pokud máme záruku, platíme cca. 35.000 Kč za rok. A dalších 5 let už bez garančních prohlídek asi 30.000 Kč za rok (mělo by to být tak o 1000 Kč méně díky bonusu v zákonném pojištění). Za 10 let nás auto vyjde na 680.000 Kč, tj. necelých 70 tisíc za rok (vydělám si netto více než 2x tolik a nikoho "neživím"). Kromě tempomatu a ESP (ten se ale prý dává k naftovému motoru - ???) to má výbavu téměř jako SuperB (jenže tam by byly roční náklady na plnou výbavu asi okolo 170.000 Kč a navíc bych se s ním nevešel do naší "chytře" postavené garáže (nájezd nahoru šikmo do strany v uličce o šíři škodovky a 4 zrcátek)). Den po tomto výpočtu jsem získal bezplatnou půjčku v zaměstnání (škoda, že to nevyšlo na celou cenu auta), takže namísto 50% akontace a úvěru na zbytek auta a doplňky si vezmu 60% akontace a doplňky zaplatím také hotově. Takže si budu půjčovat jen 91 tisíc (a ne 173). Vzhledem k tomu, že úrok je 6.3% ročně (odhadem), tak jsem ušetřil asi 15 tisíc (?). To je zatím teorie. Pro auto se jede za týden (v pátek), takže se uvidí, co potom. Telefonicky mi byly sděleny splátky. Pro 50% bych musel složit 163.627 Kč (50% i z doplňků) a splátka včetně pojištění by byla 6.680 Kč. Já si zvolil 60%, kdy to dělá 196.347 Kč a splátka 5.646 Kč. Montáž rádia, přeprava a zajištění úvěru je zdarma. Zálohu jsem poslal převodem na dvakrát. Koukám, že doručit 60 Kč trvalo bance 3 dny, ale přijmout 73 tisíc jí trvalo 0.5 dne!!! Stejně jako odeslat 105.000 zvládla za 1 den (a to včetně zaúčtování).
Do HK jsem jel vlakem, MHD staví hned vedle autosalonu. Tam už na mne čekali. Po cca. 30 minutách jsme byli hotovi (asi 20x podpis), včetně předání vozidla se základní výukou. Autorádio jsem chtěl mít s audiokabely, tak jsme vzali prodejce, který nás doprovodil do servisu na druhém konci města, kde se ale přišlo na to, že kvůli zadní stěně tam to rádio s kabely nepůjde, takže jsem bez nich (externí vstup a výstup). Práce byla zdarma, ale za redukci si řekli 180 Kč. Tam jsem strávil asi hodinu. Loketní opěrku nemám (zapomnělo se), ale kdyžtak se tam dá při první garanční prohlídce. Přepis bude až se pošle technický průkaz a bude stát 800 Kč (na převozní značku se dá jezdit 10 pracovních dní). K Defend Locku jsme dostali složenky po 600 Kč na nějakou garanci, ale to myslím není potřeba platit (je nutné se k tomu také nejprve přihlásit). Záruku další 2 roky (za necelých 13 tisíc) a asistenční službu, která bude po prvních 3 letech stát také 600 Kč ročně, si koupím asi až při 2. garanční prohlídce (třetí by už byla pozdě). Vyjeli jsme z HK s prázdnou nádrží (cca. 6 litrů) a ztratili se. Naštěstí jsme pumpu našli a dotankoval jsem benzín do plna za 1020 Kč (cca. 32 litrů). Nádrž se otevírá z kabiny bez klíčku, ale při zavírání uzávěru musíte držet "lanko", aby se protáčelo a mohli jste uzávěrem točit. Kola jsem zkontroloval a přední byla na 2.6 atm, což mne velice potěšilo. V autě je povinná výbava, kromě heveru a kola, protože je zde dojezdová sada spočívající v kompresoru a lepidle. Díky tomu je má ale kufr trojité dno, kam vejdete další spoustu věcí (jsou zde i přihrádky). Tak, a teď něco o tom autě :-)
Auto celkem logicky smrdí novotou. Naopak mne překvapilo, že nepáchne klimatizace (jako u SuperBů). Při vypnutém motoru na palubní desce svítí jen ukazatel celkových kilometrů (a případně kontrolka otevřených dveří). Po zapnutí se rozsvítí i hodiny (které jsou snad jen 12 hodinové!), a lze zvolit jedno ze dvou počitadel denních kilometrů (dají se nulovat nezávisle a po startu se sami přepnou). S těmi hodinami bych to ale otočil. Většina kontrolek zhasne cca. 6 vteřin po aktivaci zapalování, další 2 až 3 po nastartování motoru. Automatická světla se zapnou po dalších asi 3-4 vteřinách (pokud chcete svítit dálkovými a asi i mlhovkami, musíte si otočným ovlačem na páčce směrovek zapnout světla sami - kontrolka chybí, ale dálková stejně nepoužívám, takže mi to nevadí). Klíček má 4 pozice: vypnuto, zapnuto pro spotřebiče, připrava na start motoru/běh motoru a startér. Pokud chcete motor vypnout, musíte z polohy ON klíček mírně zasunout.
Měl by se používat benzín Natural 95. 91 prý jen nouzově a 98 už zase nemá cenu. Olej zásadně syntetika, jinak prý v zimě jede motor po startu cca. 10 vteřin na sucho. Na STK pojedu poprvé až za 4 roky. Motor je tišší než Felicie, ale zní jako diesel. Asi to bude fakt 4 válec (s 12 ventily?). K autu dostanete 2 samolepky DefendLock a 3 s upozorněním (dětská sedačka a airbag), které si můžete někam nalepit. Třeba na zadní okénka a to upozornění z boku palubky vedle vypínače airbagu spolujezdce. Parkovací asistent má zpoždění tak 2-3 vteřiny, takže slouží asi k tomu, že Vám řekne, že jste to do něčeho napálili. Navíc občas pípá, i když za ním nic není. Pokud odemknete auto klíčkem v zámku, sice se odemknou všechny dveře (včetně zadních), ale nevypne se alarm, takže pokud je otevřete, začne auto houkat. Musíte ho vypnout dálkovým ovládáním (proto raději vozte druhý klíček v kapse; mimochodem máte jen dva - k DefendLocku ještě tři další).
Příručka je tlustá (dostal jsem ještě asi dalších 5 tenkých o záruce, Defendlocku, atd.), ale plná překlepů, opakování vět, odstavců nebo i stránek hned po sobě. Dále tam často chybí diakritika nebo tam jsou blbosti typu "do palivové nádrže se v žádném případě nesmí dostat benzín.." (nebo, že bych to jen špatně pochopil?). Má velice malou čtivost a než ji celou za cca. 4 hodiny přečtete, budete trochu znuděni. Je tam popsáno snad všechno, včetně výměny žárovek, která se nezdá být tak složitá (a navíc mám malé ruce). Podle příručky to snad má Alu kola. Bohužel tam ale nemám ani boční airbagy, držák na brýle ani vyhřívaná sedadla (prostě se to u nás nenabízí). Alespoň ta schránka pod spolujezdcem tam je. Brýle jde dát snad jedině vlevo pod volant (jinam se nevejdou). Ale přední okno je nahoře tónované.
Přední sloupek je velice masivní, ale tím také brání ve výhledu. S přehledem se tam schová celý autobus přijíždějící zleva (co teprve chodci!). Výhled také stěžují deflektory oken (a z počátku také za jízdy rychlostí asi 50 km/h tikaly jako budík). Nejlepší je si dát na pravý sloupek zrcátko. Čelní okno je velké. Člověk má pocit, že řídí o hodně větší auto, než ve kterém sedí. Dokonce i mnohem větší auta Vám v předním okně připadají menší než vy. Je to jako sedět v užitkové voze nebo menším náklaďáku. Se zadními dveřmi a vůbec se všemi se nesmíte moc mazlit (ale to ani s Felicií). Na druhou stranu do nich není nutné mlátit jako u Škoda 125L. O opěrku hlavy se lze v klidu opřít (ve Felici jste se museli zaklonit), ale u dolního sedáku chybí větší bočnice (ty u opěradla to moc nezachrání). Na druhou stranu jsem zjistil, že na rozdíl od Felicie mne při delších jízdách nebolí otlačená noha. Jinak se ale auto moc nenaklání (sedíte o dost pevněji než ve 125L, ale volněji než ve Felicii).
Studený motor stejně jako Felicie při startování nejprve vytočí otáčky. Díky automatu se auto rozjede hned, jak pustíte brzdu. Do mírného kopce zůstane dokonce i stát na místě, ale neměli byste toho zneužívat k delšímu stání. Při rovnoměrné jízdě do 65 km/h auto využívá všechny 4 rychlosti, takže řadí při cca. 2 až 2.5 tisících otáček (ve 2 lidech) a občas jede v klidu i na 1.300. Z kopce občas i vyřadí. Při výjezdu z obce si občas auto podřadí na 3 a tu drží cca. až do 80 km/h. Pokud se Vám zdá, že to je moc, mírným puštěním plynu řeknete převodovce, aby přeřadila dřív. Stejně tak rychlejším sešplápnutím ji donutíte, aby řadila později (při úplném sešlapu ihned podřadí). Do kopce a při větším obsazení řadí později, takže zatímco ve 2 lidech to je OK, ve 3 do kopce řadí až při 4 tisících. Navíc je pak auto oproti Felicii takové dost pomalé (pokud nechcete sportovní režim), asi jako Škoda 125L :-). Já v něm ale budu jezdit sám a více méně po rovině, takže uvidíme, co to provede po delší jízdě (a hlavně, až se to zajede). Ve dvou točí 3 na 50 km/h asi 2.100 ot. (resp. také někdy od 1.300 do 1.800 dle náklonu), zatímco 4 při 90 km/h asi 2.400 ot. (pro srovnání, 4 ve Felicii točí při 50 km/h asi 1.800, 3 někde přes 2.500, a 5 při 90 km/h asi 2.350 ot.). Do 2000 otáček je motor tichý, ale pak ho slyšíte všude (snad i zezadu), ale není to tak hrozné, jak to zní. Otáčky se mění i když se nemění rychlost, nejsou pevně spjaty s otáčením kol.
Jen má člověk neustále nutkání používat levou nohu a dost často se přistihnete, jak startujete s levou nohou na brzdě. Když už jsme u toho řazení, rychlost P slouží k parkování a startování auta (ale klíček můžete vyndat a motor vypnout, i když je páka v jakékoliv jiné poloze!), pak je R jako zpátečka (zařaďte jen při stojícím autě), následuje N jako neutrál (pokud chcete stát bez nohy na brzdě), pak D (normální jízda pro všechny 4 rychlosti), 2 (pro rozjezd na sněhu, kdy jednotka nepoužívá první rychlost) a L, která slouží k jízdě do prudkého kopce (Alpy) nebo k tažení přívěsů (kouli ani bajonet jsem nekupoval, automat by tahat moc neměl), kdy se prostě řadí při vyšších otáčkách než normálně. Na páce je pojistka, kterou musíte držet při řazení zpátečky nebo do/z P. Při startu je také potřeba držet brzdu (a je vhodná i při řazení dalších poloh). Kromě pojistky je na páce ještě menší tlačítko, které zakazuje 4. rychlostní stupeň. To slouží např. k jízdě za kamionem, který jede tak, že převodovka neví, zda má dát 3 nebo 4 a neustále přeřazuje.
Ještě s tím trochu jezdím jako při zimnici :-). Mírným přidáváním plynu to jede jako mírně připohnaná Felicie a řadí to i podobně. Ono vlastně dost závisí na teplotě motoru. Pokud je studený, řadí třeba až na 4, zahřátý už při 3, a při provozní teplotě při 2.5 tisících. Někdy dokonce rychlost stoupá, ale otáčky ne (nebo dokonce i mírně klesají), a to dost dlouho (jindy např. při jízdě jsou 2.000, jakmile pustíte plyn, spadnou o 500 dolů). Zahřát motor na provozní teplotu trvá o 30% méně času než u Felicie. Co beru jako velký klad je, že když zvolíte venkovní zdroj vzduchu (bez recirkulace), tak auto topí/chladí za jízdy podle nastavení teploty i bez zapnutého ventilátoru (což šetří baterii a snižuje spotřebu). Navíc je tam filtr, takže ani smrad z Avie nemá šanci :-). Na to, že to má o 15% menší objem to jede stejně rychle jako Felda.
Mlhovky se zapínají na středové konzoli (tlačítka jdou velmi lehce), která je mírně přiotočená k Vám, což vůbec nevadí, a současně jsou na vypínačích i kontrolky. Hned vedle je elektrické naklápění světel a pod tím rádio a klimatizace (ovládání jde dost lehce). Stěrače 1x setřou při pohybu nahoru, s ostřikem k sobě, a pak je směrem dolů (!) cyklovač (chybí mi ještě delší mezičas) a 2 rychlosti. Rychlost cyklovače se nastavuje kolečkem. Pohyb zadního stěrače se ovládá dalším kolečkem na stejné páčce, včetně možnosti ostřiku. Do motorového prostoru prý člověk nemá moc co lézt (jen kvůli ostřikovačům), maximálně kdyby pod autem byla kaluž oleje (voda prý nevadí, ta může být z výměníku klimatizace). Klimatizace chladí dost dobře, ale pokud je venku zima, je lepší si otevřít okno (udělá to lepší službu, jen pak neslyšíte rádio - když už o něm mluvím, hraje podle mne více potichu než na reproduktorech ve Felici - třeba to je tím, že hraje na 6 současně? Ale po mírném zesílení už hraje lépe). Volant sice seřiditelný je, ale jiná poloha než úplně nahoře snad k ničemu není, neboť pak zakrývá budíky (možná je auto opravdu stavěné pro dámy a ne pro 180 cm vysokého, obyčejného řidiče - záměrně neříkám normálního :-D - ale nestěžuji si: místa dost a je to jako řídit tank).
V autě nic nevrže, ani při přejíždění retardérů, jen jednou mi vzadu něco vrzlo při prudkém zhupu. Brzdy nepískají ani studené. Musel jsem se odsunout se sedačkou, abych nekopal kolenem do klíčku (resp. do toho, co visí z něj). Podle mne trochu mizérie je, že na dálkovém ovládání je pouze jedno tlačítko, takže pokud zapomenete, zda jste auto právě zamkli nebo odemkli, musíte si k němu dojít a podívat se (vlastně se to dá poznat podle toho, jak auto zabliká: 2x krátce je otevřeno, 1x dlouze je zavřeno). Stále se také bojím, zda jsem doklapnul dveře, protože to jde až moc lehce a člověk s tím zase nechce třískat. Zpětné zrcátko je celkem malé (stejně jako zadní okno, ale hlavně vadí 3. brzdové světlo, které zakrývá výhled do větší dálky). Ale couvat se s tím kupodivu dá celkem dobře. Při jízdě, zvláště v obci, máte pocit, že jedete o hodně pomaleji, než ve skutečnosti. Při výhledu vpřed a s tím zvukem motoru mi to připadá, jako když řídím zmenšený Peugeot Partner. S autem jsem zatím najel méně než 100 km (a palivoměr se do 80 km nepohnul), takže až sem to berte jen jako první dojmy :-).
V dalších odstavcích jsou mé postřehy po ujetí 250 km (ručička se přibližuje k 1/2 nádrže, ale zase už používám klimatizaci - nutno podotknout, že chladí jen do výše svého platu. Když ji vypnu, začne být v autě okamžitě horko (je jeden horký podzimní den). Lepší službu udělá pootevřené boční okénku u spolujezdce. Mimochodem, deflektory dělají celkem dost slušný rámus). Klimatizace tolik nezatěžuje motor, když ji používáte v horní (nahoře nad kolečkem) části (samozřejmě více doleva) stupnice (chladí celkem stejně). Když totiž jedete na plno, tak zatěžuje motor tolik, že když ji vypnu při jízdě do kopce, auto citelně zrychlí. Klíček je oboustranný, takže je jedno, jak ho tam strčíte. Pojistky, relé i sklápění sedačky je nalevo (mimochodem se to dělá páčkou a lůžkovou úpravu tam máte za vteřinu). Posilovač je při vyšších rychlostech tužší. Od 200 km ručička klesá dost rychle (přímo Vám to palivo mizí před očima, pokud jezdíte 40 km za den). 200 km bylo cca. 3/4 nádrže. Také už ale není léto (tam zase zapracuje klimatizace). Palivoměr není náchylný na náklon vozidla (Felicie Vám takto klidně přidala 1/4 nádrže, Š125 až 3/4 :-D). Odhadovaná kombinovaná (50% času město a 50% mimo město) spotřeba (podle toho, o kolik jsem přelil 35 l) je mezi 4.8 až 5.9 l/100 km (nemám palubní počítač). Pokud ovšem motor neudělá v 1/2 nádrže alespoň 290 km, tak se to přehoupne přes 6 litrů! Ale zase je to teprve v záběhu...
Když bylo odpoledne 13 stupňů, ale díky slunci bylo v autě vedro, stačilo pustit klimu na 2-3 minutky na plno, pak ji vypnout, ale díky venkovnímu vstupu auto chladilo ještě dalších asi 10 minut jízdy (pokud je větší teplo, tak to samozřejmě neplatí). Pokud je ráno velká zima, tak při stojícím autě se dá přední okno odpotit pro bezpečnou jízdu asi za 2 minuty. Celé pak spolu s bočními za další asi 3 minuty jízdy (stále se studeným motorem). Zrcátka se vyhřívají spolu se zadním oknem a jsou odpocená během asi 1 minuty. Také trochu vržou plasty (a nebo skáče škrabka v přihrádce). Hlavně při přejezdech větších hrbolů (nebo špatně spojených asfaltů - to sice Felcka nedělala, ale zase měla jiné neduhy s tlumiči a nápravami). Při nasedání se snad ani auto vůbec nezhoupne. Naopak přejíždění zpomalovačů je, jako kdyby tam žádné nebyly (pokud nejdete moc rychle). Je to prostě "jak kdy". Zevnitř vozu není vidět ani kousek plechu, kromě horních rámů dveří a zrcátek.
Auto je očividně pomalejší než Felicie. To řazení při 4 tisích platí jen pro zatížení (např. hodně lidí a kopec), jinak to nejde přes 3. Na předjetí autobusu, který jede nějakých 60 km/h se ale nemusí ani podřazovat. Zkrátka to s lehkou nohou na plynu jezdí jako normálně řízená Felicie. Na tak slabý motor je to co říct. Teď už to při výjezdu z obce ani nepodřazuje. Ale když chce, tak to jede. Silný boční vítr dokáže s autem celkem dobře mávat. Při rozjezdu se plynule zvyšují otáčky s rychlostí, tedy ne jako manuál, kdy je nejprve randál a pak se teprve auto rozjede :-). Navíc tachometr ukazuje rovnou od 0. I když v crash testu dostalo Picanto 3 hvězdičky, určitě dopadlo o dost lépe, než např. o hodně větší Briliance BS6 (něco jako Octavia), které se téměř srulovalo! Brzdy jsou až nepříjemně ostré (vozidlo by mělo zastavit na 40 metrech, což je oproti škodovce méně než polovina), ale asi jde jen o zvyk se pedálu moc nedotýkat.
Dálkové ovládání funguje na o hodně větší vzdálenost než 5 metrů, takže si klidně auto můžete omylem odemknout i z domu (naštěstí je tlačítko z boku, takže pád knihy na klíček není riziko; navíc, pokud dveře do 30 vteřin nikdo neotevře, auto se opět samo zamkne). Všechny plasty (jmenovitě uvnitř při pohledu na levé zrcátko ten velký černý plast) nejsou tip ťop slícované, ale oproti Felicii nebo škodovce je to super. Na levých předních dveřích ve sváru praskl lak. Hm, to tedy nic moc. Páčka blikačů je moc tvrdá a když chci jen párkrát bliknout, je to jako kdybych malíčkem zvedal slona. Schránka u spolujezdce je osvětlená, ale jen za jízdy. Vnitřní kličky jdou používat lehce (až moc) a nezadrhávají se. Okna jdou vytáhnout i po vypnutí motoru, ale nesmíte otevřít dveře. U řidiče je automatické stáhnutí okna až dolů jedním stiskem tlačítka (jen pro něj), ale při vytahování ho už musíte držet. Škrtí mne bezpečností pásy, ale jen vlevo dole (u Feldy to bylo snad všude). Sedačky jsou celkem velké (na matku), a přiměřeně tvrdé, takže netlačí, ale vůbec do nich nezapadnete. Nádrž má víčko na druhé straně než Felicie a Škoda 125L, což má tu výhodu, že nemusíte čekat, až se uvolní fronta na 2. straně stojanu :-). Sice je špatný výhled přes sloupky, ale o to lepší výhled do stran! Zvuk při hraní basů zní, jako kdyby byl v autě sub-woofer (což prý není: jsou tu 4 reproduktory ve dveřích, 2 v "zrcátkách" a 7. vzadu vlevo od parkovacího asistenta). Kontrolka pásů kontroluje jen řidiče (zvuk se ozve jen při otevřených dveřích). TP mi přišel hned další týden ve středu (za registraci se platí 800 Kč), ale ačkoliv už z výroby jezdím na 14" kolech, v něm jsou uvedena jen 13".. resp. ta 14" jsou až jako variabilní. Auto řadí na vyšší rychlost i při jízdě do kopce, pokud držíte konstatní otáčky.
Klimatizace při volbě "na nohy" fouká vzduch "přesně" na brzdový pedál, což je fajn, jelikož chladíte, a nemrzne vám noha, kterou máte na plynu.. Při jednoduchém setření stěrače musíte páčku držet ve zvednuté poloze, alespoň dokud neudělá stěrač 45 stupňů, jinak má tendenci se zadrhávat (ale nezastaví se, něco podobného dělaly stěrače u 125L, když jste je vypnuly při vzestupném běhu). Při projíždění kostek strašně drncá zadní plato. Pokud máte pásy, nedá se přední okno pořádně setřít hadříkem. Parkovacímu asistentovi vadí déšť (myslí si, že je hned za autem překážka). Palubní deska se rozsvítí spolu s kontrolkami, ne až při rozsvícení světel (tedy, podsvícení LCD hned, zbytek až se světly). Věšet si na klíček od auta jiný klíček (např. od Defend Locku) je blbost (neustále si do něj kopete kolenem). Nejde si pořádně kam položit levou ruku. Opěrka ve dveřích je vlastně plastová "klika".. Stupátko, kam si odkládáte levou nohu, bych raději viděl kovové než kobercové.. Ale alespoň se tam vejde má noha číslo 45-47. Pokud si pustíte ventilaci na neutrálu se studeným motorem, zvýší se otáčky (což je na jednu stranu fajn: motor se rychleji zahřeje a nevybíjí se baterie).
Teď jsem ujel nějaké modernější "dodávce" do kopce, takže asi tak pomalé to zase nebude :-) Někdy mám pocit, že převodovka neví, co dělá. Např. při zrychlování třeba točí na 80 km/h, a pak teprve přeřadí na vyšší stupeň (o 600 otáček méně), ale hned v zápětí zase přeřadí (o dalších asi 400 otáček níž). Divné. Pětku to tam snad nedává.. když ji údajně nemá. Nicméně maximální otáčky před první přeřazením jsou na 3.500, což by odpovídalo trojce. Čeho si člověk nevšimne, co? Palivo mizí rovnoměrně (u Felicie totiž platilo, že čím méně ho bylo, tím pomaleji ručička klesala). Mám pocit, že nehrají zadní reproduktory. Resp. i když si dám vyvážení úplně dozadu, tak je slyším zepředu jen velmi slabě (a otázka je, zda neslyším jen ty malé přední). Ale byl to jen pocit, skutečně hrají. Tlumená světla svítí dobře, dálková přímo výborně. Mlhovky jsou také dobré. Noční zrcátko má dobrý úhel (ve Felicii jste viděli část denního). Při rozsvícení světel v noci interiér krásně svítí (kromě nastavení zrcátek a pojistky stahování oken). Jen ty "diody" na ovladačích klimatizace svítí tak nějak sporadicky. V čelním okně se nic neodráží, v levém jsou vidět "budíky".
Další část bude následovat po ujetí celkem 1000 km, což je doba potřebná pro zajetí (něco málo přes měsíc). Auto už má teď SPZ, snad s ním budu umět jezdit (dost jsem se už zlepšil), a měla by se snížit spotřeba a zvýšit výkon. Na doseřízení auto nemusí, takže až za dalších cca. 11-12 měsíců půjde na garanční prohlídku. Teď začíná zima (září-listopad), takže to chce koupit nové gumy (14" zimní, které budu měnit s letními) a podle návodu auto navoskovat, a řádně umývat spodek (alespoň každý měsíc včetně odstraňování hmyzu).
Zatím je ale teprve září až říjen a já mám další postřehy. Když se na to šlápne, tak to jede jako ďas! To tónování vršku čelního skla vypadá moc hezky (ve dne je pak modrá obloha a v noci krásně tmavá). Na páčce směrovek jsem zespodu našel (dost "brzo", co?) zbytek po lisování plastů (takový ostrý zubatý kousek), ale to je malý defekt, který se dal ulomit a setřít prstem :-). Pro prvních 500 km (testováno na trase Vamberk-Týniště, viz. Mapy na Seznamu, občas ve více lidech a kratších vzdálenostech do kopců okolo Rybné) si auto řeklo o 6.54 l/100 km (měřeno stylem: natankovat do plna, a pak počet litrů děleno počtem stovek kilometrů). Fuj! Snad se to zlepší (třeba by pomohlo přifoukat gumy o 0.5 atm)! Rozhodující otázka: koupil bych si to auto znovu? Ne! :-) Ale má jiné (nové) automat za ty peníze a údajnou nízkou spotřebu? Ne! Takže? Ano... :-D. Z nouze cnost (stále lepší než Felicie.. pokud spotřeba klesne alespoň na 6. Zatím ale ve snaze o šetření dostávám do pravé nohy křeče). Přeci si nepřiznám, že jsem debil :-). No, trochu ano. Ty nálepky DefendLock jsem měl nalepit k úplně zadnímu okraji okna, ne doprostřed (zadního). Dle TP je to kombi! Ha, ha, ha. V koženém přívěšku KIA je žeton do nákupních vozíků (možná tak nebyl myšlený, ale dá se na to použít). V čelním skle se odráží autorádio, ale jen tehdy, pokud se hodně předkloníte a pak podíváte strmě vzhůru, takže to vlastně vůbec nevadí :-). Posilovač řízení v krajních polohách volantu (při zastaveném vozidle) kope. V zadních sedadlech jsou kapsy a na tom u spolujezdce je věšáček (ty jsou i nad zadními okny). Pod zadními sedáky jsou nějaké misky (tajné prostory?). Ze zadních sedadel se dost špatně vystupuje, ale co.. tam nikdo sedět nebude :-). Ale sedět se tam dá (jako ve Felici). Po dalších 300 km jsem šel natankovat a zjistil jsem, že přední gumy mají 2.0 a zadní jen 1.7. Proto se ani nedivím té spotřebě 6.4l/100 km (ještě na to může mít vliv benzín, neboť podle TP to pojede i na 91 oktanů, a u Felicie měla 95 vždy za následek mírně vyšší spotřebu). Dofoukal jsem gumy na 2.6 atm všechny za studena. Zadní sedačky lze sklopit do úplné roviny s kufrem, aniž by bylo potřeba sundávat opěrky. Podle štítku bylo auto vyrobeno až 26.6.2007! Asistent parkování se konečně osvědčil při pomalém najíždění do auta za mnou, kdy jsem nacouval s těsností 5 cm! Baterie je speciální, úzká. A oleje budete do auta cpát téměř 10 litrů (nejvíce si vezme převodovka). Při popojíždění už posilovač nekopal, divné. Při používání dálkového ovládání nemusíte mířit na auto klíčkem. Díky 4 pozicím na klíčku lze vypnout motor, ale stále poslouchat rádio, aniž by musel být startér pod napětím. Auto lze nastartovat na pozici P nebo N, a to i bez sešlápnuté brzdy!
I na neutrál se dá při stojícím autě rozmrazit čelní sklo (po seškrabání) do 3-5 minut. Teď jsem předjel ani ne za 15-20 vteřin jedoucí kamion (on jel 80 km/h). Sice si to muselo podřadit, ale zase až tak moc pomalé to auto asi nebude :-). Zřejmě má rezervy, když při 100 km/h to točí jen 2.500 ot. Motor má při vyšších otáčkách (nad 2.000 až 2.500) takový divný zvuk, jakoby příměs tryskového letadla s vysavačem :-). Rychloměr se zdá se velmi nepřesný v oblasti 0-10 km/h. Při rychlejším rozjezdu skočí skokově až po 1-2 vteřinách na 10-15 km/h, při brždění naopak klesá plynule do 10 km/h, pak "spadne". Automat se dá výborně využít při popojíždění v koloně. Stojíte na N, když se to rozjede, dáte D (bez brzdy), auto se rozjede, aniž byste museli šlapat na plyn, chvíli jedete, a pak dáte N a dobrzdíte (a nemusíte stát na brzdě). Asi to bude úspornější. Ač je totiž teď už mráz a v Častolovicích staví kruhový objezd (=kolony), tak na 1/4 nádrže jsem (zatím) s těmi dofoukanými gumami udělal přes 174 Km. Snad to vydrží (dalo by to totiž spotřebu 5.1.. ta ale nebude, protože další jeden den byla hustá mlha a druhý den jsem se ploužil v jedné 3/4 hodinové koloně!)! Za jízdy občas něco drncá (a jde to jak ze sedačky spolujezdce, tak zezadu). Asi nějaké plasty v přihrádkách. Auto je dobře ovladatelné i na lesních silnicích, kdy se v rychlosti 70 km/h vyhýbáte v zatáčkách dírám na silnici a zároveň dalším, také se vyhýbajícím, protijedoucím autům. Odsunuté bočnice se v tomto případě projevily jako klad, kdy Vás to v zatáčce hodí na stranu, bočnice Vás zastaví a Vy tak vidíte lépe "za roh" :-) Na páčku blikačů jsem si zvykl. Auto Vás nezarazí do sedaček, nárůst výkonu je věštinou pozvolný. Převodovka klade menší odpor, takže tam, kde Felicie držela na 4. rychlost 50 km/h z kopečka, tady Picanto mírně zrychluje. Protože spotřeba šla už stejně do háje (380 km/h a 1/4 nádrže), udělal jsem pro zajetí pár úseků pod plným plynem (přes 4 tisíce), chvílemi až do 115 km/h (kdyby se někdo od policie ptal, tak lžu). Ovladatelnost stále dobrá. Hluk v normě pro auta typu Felicie (resp. to bylo tišší). Tady už Vás to do sedaček mírně háže, ale v akceleraci má Felicie jasně na vrch (díky mechanické převodovce). Znovu si položím otázku: koupil bych si toto auto? Asi ano.
Auto si sportovní režim pamatuje ještě další den pár dalších kilometrů. Ale myslím, že začíná mít potíže s řazením: okolo 65 km/h se převodovka dlouho hádá (při jízdě po rovině a u studeného motoru), takže 3,4,3 pak chvíli nic, pak 4. Přitom nohu držím stále na plynu stejně (max. trochu přidávám). Nechci nic než plynulé a pomalé zrychlení... Začal jsem zajíždět do garáže. Objížďka už není nutná, kolony nejsou, tak natankuji a pak pojedu zase standardním stylem (tj. ne jako hlemýžď, ale bez vytáčení). Spotřeba tedy vyšla opět 6.42 l/100 km (na druhou stranu to k nastalým situacím není tak zlé). Divné je, že na "horní" 1/2 nádrže ujedete 300 km, na spodní jen asi 200 km. Navíc mi přijde, že ručička mění pozici skokově (jakoby digitálně). Tentokrát jsem bral 91 oktanů. Už sháním zimní gumy. 14" by měly vyjít asi na 3.500 Kč (všechny 4). Co mne teď začalo obtěžovat, je couvání do garáže. Resp., když se vykloním z okna a položím si ruku na něj, abych viděl dozadu, zamáčknu si centrální zamykání (u Felicie byl ten čudlík menší a okno větší - delší, takže tam to tak "snadno" nešlo). Navíc, kontrolka pásů (resp. bzučák) nejen, že pípá i při couvání (takže pokud couváte dlouho, musíte si pásy nechat, pokud nechcete přijít o rozum a později i o uši), ale časem se také zesiluje a pak přidá další, mnohem pronikavější tón (slabší se vlastně ozývá jen pokud máte otevřené dveře). Ten se přidá i pokud třeba auto nastartujete, aby se zahřálo, a zatím jdete ven seškrabovat led z okna. Třeba to jde nějak obejít, ale chtělo by to při návrhu více přemýšlet nejen nad "bezpečností", ale hlavně nad komfortem. Možná by pomohlo se odpoutat až po rozjetí, ale kdo ví.. Automat pro takto slabý motor se asi rozhodně svou účinností nebude hodit do Alp :-(. Malé zadní okno, překážející brzdové světlo, vysoká postava řidiče (při skrčení to nevadí) a dobře odhlučněný interiér je na nic, pokud za Vámi jede sanitka, o které potřebujete vědět..
Gumy jsou tak atypické, že se musely objednat (přijdou do 3 dnů a to jen díky tomu, že byly zrovna ve velkoskladu), jenže narozdíl od Felicie, kde 1 guma stojí okolo 800 Kč (na Internetu jsou i 14" levnější), tak tady stojí 1 kus 1.500 Kč, celkem tedy i s prací 6.500 Kč. A asi na nich budu jezdit celý rok (rozhodně letní oproti zimní neušetří tolik, aby mi stálo za to jezdit do servisu a za 500 Kč vyměňovat gumy). Protože nechci, aby mi do auta někdo sedal (alespoň v nejbližší době), vyhazovat skoro nové ventilky, a dávat každých 6 měsíců 500 Kč za výměnu kol, koupím si ještě 4 disky (odhadem asi 1.500 Kč za kus), na které si ty zimní dám, a budu si to přehazovat doma. Alespoň by se gumy nemusely takto ničit neustálým sundáváním, takže pokud vydrží stejně jako u Felicie nebo Š125L, měl bych mít na 6+6 let klid (jen za přehazování tedy ušetřím 12 tisíc korun). Před létem si také koupím nějakou levnou navigaci pro západní Evropu.. ta by měla stát do 6.000 Kč (a samozřejmě také novou digitální HDD kameru, asi za 12.000 Kč včetně dlouho trvající baterie - prostě výbava na dovolenou). A tím končím tuto recenzi o novém autě...